رؤية كلية بلاد الرافدين الجامعة ورسالتها واهدافها
الرؤية:-
التطلع والسعي بأن تكون كلية بلاد الرافدين الجامعة ريادية وتتنافس عالمياً.
الرسالة:-
الالتزام بالمعايير والبرامج المتميزة في مجالات التعليم والبحوث العلمية وتخريج كوادر بشرية مؤهلة لتلبية حاجة سوق العمل.
الاهداف
1- استقطاب الموارد البشرية وتأهيلها وتطويرها لتمكينها من مواكبة التطورات المتسارعة في مجالات العمل.
2- التطوير الاداري وتحسين اساليب العمل باتجاه الحوكمة الالكترونية ودعم استقلالية الكلية.
3- تعزيز امكانات الكلية واستدامتها.
4- تطوير مهارات الطلبة من خلال تطوير مناهج الدراسات وفق معايير التنافس العالمية.
5- اعداد اجيال قادرة على الابداع والابتكار وتنمي الفكر والبحث الابداعي لدى الطالب.
6- تقديم المشورة العلمية والفنية لمؤسسات المجتمع الاقتصادي والاجتماعي والثقافي بحسب متطلبات سوق العمل وحاجة المجتمع.
7-تطوير البحث العلمي وتوجيهه لخدمة المجتمع وتشجيع هيئة التدريس لنشر بحوثهم في المستوعبات العالمية المعتمدة.
8- تحقيق تصنيفات متقدمة على وفق معايير التنافس العالمية من خلال تنشيط شعبة ضمان الجودة والاداء الجامعي.
9- تفعيل العلاقات الدولية والتعاون مع الجامعات والمؤسسات.
تحليل الواقع الحالي لكلية بلاد الرافدين الجامعة
تواجه كلية بلاد الرافدين الجامعة تحديات غير مسبوقة نتيجة تواتر المتغيرات المحلية، وتفرض تحديات البيئة الخارجية ضرورة التخطيط الاستراتيجي المبني على اسس علمية راسخة لمواجهتها وتجاوز انعكاساتها على الاوضاع الداخلية للكلية واقسامها.
اولاَ:نقاط القوة
1- سعي الجامعة المتواصل الى تحقيق ضمان الجودة والحصول على الاعتماد الاكاديمي البرامجي والمؤسسي.
2- توافر الموارد البشرية والمادية التي من شأنها ان تعزز مسارات التخطيط الاستراتيجي.
3- انجاز تقرير التقييم الذاتي وخطة التحسين ودليل جودة التعليم الالكتروني وتقييم اداء منتسبي الكلية ...الخ.
4- وجود نخبة من اعضاء هيئة التدريس الحاصلين على درجة الدكتوراه من جامعات مرموقة.
5- يوجد توصيف وظيفي معلن لاقسام الكلية.
6- حصول الكلية على المرتبة (22) بين الجامعات والكليات الاهلية في التصنيف الوطني لجودة المختبرات التعليمية.
ثانياً:الفرص
1- ثقة المجتمع بمنتجات الكلية باختصاصات تخدم سوق العمل.
2- دعم قيادة الكلية لتنفيذ الاستراتيجية وتضامن اصحاب المصالح من اجل انجاحها.
3- التعاون مع جامعات اقليمية ودولية لاكتساب الخبرة واطلاع التدريسيين على المستجدات العلمية والعملية.
4- وجود اتفاقات تعاون بين كلية بلاد الرافدين الجامعة وكليات اخرى حكومية واهلية.
رابعا:التهديدات
1-عدم تطور وحدات المناهج الدراسية بما يتناسب مع متطلبات سوق العمل المتغيرة.
2- التطويرات العالمية المتسارعة والهائلة والتي تفرض تحدياً جديداً يتمثل في القدرة على مواكبتها وتضمينها في مناهج الدراسة وحلقاتها وخطط البحوث.
3-استحداث عدد من الكليات المنافسة المحيطة بالكلية واستحداث اقسام مناظرة لكليتنا في الجامعات والكليات الاخرى.
3- قلة الامكانات المالية التي تعتبر عائق لتحقيق الاهداف التي تسعى اليها الكلية.
4- المركزية في نظام التعليم العالي.
5-تقلبات القوانين والتشريعات وتقييد الكليات الاهلية بقوالب الكليات الحكومية.
Bilad Al Rafidain University College's vision, Mission, and Goals
1-The Vision
Bilad Al Rafidain University College seeks and looks forward to being a pioneer and competing globally.
2- The message:
The message of Bilad Al Rafidain University College is the commitment to distinguished standards and programs in the fields of education and scientific research, and the graduating qualified human resources to meet the needs of the labor market.
3- The goals
The goals of Bilad Al Rafidain University College are
A- Attracting, rehabilitating, and developing human resources to enable them to keep pace with the rapid developments in the fields of work.
B- Administrative development and improving work methods towards electronic governance and supporting the independence of the college.
C- Enhancing the capabilities of the college and its sustainability.
D- Developing students' skills through developing studies curriculums in accordance with international competition standards.
E- Preparing generations capable of creativity and innovation and the development of thought and creative research among the student.
F- Providing scientific and technical advice to the institutions of the economic, social, and cultural society according to the requirements of the labor market and the needs of society
G.Developing scientific research and directing it to serve society, and encouraging faculty to publish their research in the approved international groups.
H- Achieving advanced classifications on global competition standards through the revitalization of the Quality Assurance and Campus Division.
I. Activating international relations and cooperation with universities and institutions.
Analysis of the current reality of Bilad AlRafridain University College:
Bilad AlRafidain University College faces unprecedented challenges as a result of the frequency of local changes, and the challenges of the external environment that impose the need for strategic planning based on well-established scientific foundations to confront them and overcome their repercussions on the internal conditions of the college and its departments.
First: the strengths
1- The university college’s continuous endeavor to achieve quality assurance and obtain academic, programmatic, and institutional accreditation.
2- Availability of human and material resources that would enhance the strategic planning paths.
3- Completing the self-assessment report, improvement plan, and e-learning quality guide, and evaluating the performance of the faculty’s employees…etc.
4- The presence of a group of faculty members who have obtained a doctorate from reputable universities.
5- There is an advertised job description for the college departments.
6- The college ranked (22) among private universities and colleges in the national classification for the quality of educational laboratories.
Second: the opportunities
1- The community’s confidence in the college’s products with specializations that serve the labor market.
2- Supporting the college leadership to implement the strategy and the solidarity of stakeholders for its success.
3- Cooperating with regional and international universities to gain experience and inform the teachers of scientific and practical developments.
4- Existence of cooperation agreements between Bilad AlRafidain University College and other public and private colleges.
Third: Threats
1- The curricular units do not develop in line with the changing demands of the labor market.
2- The rapid and massive global developments that pose a new challenge, are represented in the ability to keep pace with them and include them in the curricula, seminars, and research plans.
3- Creating several competing colleges surrounding the college and creating corresponding departments for our college in other universities and colleges.
3- Lack of financial capabilities, which is an obstacle to achieving the goals sought by the college.
4- Centralization in the higher education system.
5- The fluctuations of laws and legislations and the restriction of private colleges to stereotypes of governmental colleges.